Юридична підтримка

НОВИНИ ЗА СЕРПЕНЬ

22.08.2022

Набрав чинності Закон від 27.07.2022 N 2459-IX “Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання простроченої заборгованості у період дії воєнного стану в Україні”.

Закон встановлює тимчасову, на період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після дня його припинення або скасування, заборону на взаємодію за ініціативою кредитора або його представника щодо врегулювання простроченої заборгованості:

військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України;

військовослужбовців, які стали особами з інвалідністю внаслідок захворювання, пов’язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов’язаного з проходженням військової служби;

членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;

осіб, які перебувають у полоні, особи, з якими втрачено зв’язок, осіб, зниклих безвісти.

Набрав чинності Закон від 19.07.2022 N 2434-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність“.

Законом запроваджується спрощений режим регулювання трудових відносин з можливістю на розсуд роботодавця та працівника включати до трудового договору положення щодо умов дострокового розірвання договору, системи оплати праці, норм праці, розміру заробітної плати, надбавок, доплат, премій, винагород, норм робочого часу та відпочинку, тривалості щотижневого відпочинку та інших прав і гарантій, які визначені КЗпП.

Договірний режим регулювання трудових відносин застосовується до трудових відносин, що виникають між працівником та роботодавцем, який є суб’єктом малого або середнього підприємництва, відповідно до закону, з кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більш як 250 осіб, а також між роботодавцем та працівником, розмір заробітної плати якого становить на місяць понад 8 розмірів мінімальних зарплат, встановлених законом.

Спрощений режим може застосовуватися виключно на добровільних засадах.

Закон діятиме протягом дії воєнного стану

Голова ДРС нагадав, що на період дії воєнного стану в Україні діє мораторій на проведення заходів державного нагляду (контролю), окрім деяких видів перевірок.

Станом на 15.08.2022 органами державного нагляду (контролю) проведено 3 200 позапланових перевірок (у 2021 році – понад 100 тис.). Це свідчить, що контролюючі органи дотримуються заборони, та проводять перевірки виключно з тих підстав, які дозволені під час воєнного стану.

Хоч деякі види перевірок і здійснюються, але порядок їх проведення жорстко контролюється ДРС, тому Служба закликає підприємців звертатися зі скаргою на контролюючі органи, якщо ті порушують закон.

Держава наразі спостерігає певний позитивний результат через запровадження такого мораторію, оскільки серйозних порушень не фіксується, а бізнес може розпочинати свою діяльність за декларативним принципом, що значно спрощує його діяльність.

Регуляторна служба розробляє законопроекти, які дозволять обмежити проведення перевірок після завершення воєнного стану, зокрема, планується обмежити контакти бізнесу з контролюючими органами, встановити заборону виїзду на об’єкти перевірок та забезпечити можливість проведення перевірок через систему державного нагляду (контролю) шляхом перевірки документів, і в разі необхідності перевірити суб’єкта господарювання на місці контролюючий орган зможе її здійснити таким чином.

19.08.2022

Верховна Рада прийняла за основу законопроект N 6222 щодо усунення дискримінації вантажовідправника за порушення вимог вагового контролю.

Зокрема, законопроектом передбачається унеможливлення притягнення вантажовідправника до відповідальності за неотримання дозволу на перевезення великогабаритного вантажу (таку відповідальність має нести лише перевізник як відповідна зобов’язана особа на отримання такого дозволу), вирівнювання розміру санкцій за адміністративне порушення із розміром санкцій для перевізника за аналогічне порушення, та унеможливлення притягнення вантажовідправника двічі до адміністративної відповідальності за статтями 1321 та 1322 КУпАП, якщо такий вантажовідправник під час здійснення перевезення вантажу є одночасно його перевізником.

ВРУ прийняла за основу законопроект N 7365 щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення порядку встановлення та використання номерних знаків транспортних засобів.

Зокрема, законопроектом пропонується доповнити КУпАП новою статтею 1213, відповідно до якої керування або експлуатація водієм транспортного засобу без номерного знака, з номерним знаком, що не належить цьому засобу або не відповідає встановленим зразкам або вимогам, з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього м місці, перевернутим чи неосвітленим, закритим іншими предметами (в тому числі прозорими), з нанесенням стороннього покриття або застосуванням сторонніх матеріалів, що перешкоджають чи ускладнюють його ідентифікацію, забрудненим номерним знаком, якщо така забрудненість не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів, а так само вчинення інших дій спрямованих на умисне приховування номерного знаку, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 нмдг (850 грн).

Керування або експлуатація водієм транспортного засобу із незаконно встановленими номерними знаками Збройних Сил України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації або Національної поліції України, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 100 нмдг (1 700 грн).

18.08.2022

Мінекономіки для громадського обговорення оприлюднило законопроектПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення вимог законодавства про безпеку та здоровя працівників на роботі.

Законопроектом пропонується встановити кримінальну відповідальність за порушення вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з безпеки та здоров’я працівників на роботі роботодавцем або працівником, на яких покладено обов’язки забезпечувати виконання, організацію чи дотримання, якщо це порушення заподіяло шкоду здоров’ю потерпілого, у вигляді штрафу від 1 000 до 3 000 нмдг або виправних роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на той самий строк. Якщо такі діяння спричинили загибель людей або інші тяжкі наслідки – виправні роботи на строк до 2 років або обмеження волі на строк до 5 років, або позбавлення волі на строк до 7 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 2 років або без такого.

Крім того, пропонується також встановити кримінальну відповідальність за порушення спеціальних умов використання робочого обладнання підвищеної небезпеки, а також за порушення спеціальних умов виконання робіт підвищеної небезпеки.

Нацбанк актуалізував підходи до регуляторних вимог на ринку небанківських фінансових послуг. Відповідні зміни передбачені постановами від 12.08.2022 N 176, 177 та 179.

По-перше, відновлюється застосування заходів впливу до небанківських фінансових установ. Зокрема, до страховиків та фінансових компаній-гарантів застосовуватимуться заходи впливу за порушення найкритичніших фінансових нормативів, а для кредитних спілок – за порушення порядку розрахунку кредитного ризику за дні прострочення та вимог щодо обмеження залучення вкладів на депозити.

По-друге, доповнюється перелік ознак, які можуть свідчити про здійснення установою ризикової діяльності з подальшим відкликанням ліцензії. Так, підставою для відкликання ліцензії може стати укладання фінансовою установою нових договорів про надання фінансових послуг із клієнтами за наявності порушення зобов’язань перед клієнтами за діючими договорами (для страхових компаній – додатково за порушення нормативу ризиковості операцій). Ще однією підставою для відкликання ліцензії може стати внесення змін до діючих договорів із надання фінансових послуг, наслідком яких є збільшення зобов’язань перед клієнтами, за наявності порушення зобов’язань перед клієнтами за діючими договорами.

По-третє, скорочуються строки реагування на порушення, які здійснюються небанківськими фінансовими установами. Зокрема, термін надання об’єктом нагляду до Національного банку письмового пояснення чи заперечення на акт про правопорушення  скорочується з семи до трьох днів. Термін для надсилання представникам об’єкту нагляду запрошення на засідання Правління Національного банку чи комітету Національного банку, який розглядає питання щодо застосування заходів впливу (за результатами безвиїзного нагляду та інспекційних перевірок) – із 5 до 2 робочих днів до дати проведення такого засідання. Строк подання небанківською фінансовою установою документів, що підтверджують усунення порушення, буде також скорочено з 5 до 2 робочих днів.

По-четверте, відновлюється проведення інспекційних перевірок, а процес їх проведенняактуалізується. Перевірки проводитимуться за результатами аналізу звернень фізичних осіб про порушення, що спричинили шкоду їх правам та законним інтересам, а також ненадання  учасником ринку небанківських послуг звітності до Нацбанку, надання недостовірної інформації та виявлення в документах інформації щодо недотримання вимог законодавства, встановлення фактів погіршення фінансового стану учасника ринку небанківських послуг.

По-п’яте, удосконалюються підходи до здійснення ліцензування небанківських фінансових установ. Так, Національний банк застосовуватиме нові інструменти  для перевірки структур власності небанківських фінансових установ на предмет прозорості.

17.08.2022

За період воєнного стану (з квітня по серпень 2022 року) Держпродспоживслужбою проведено 685 перевірок діяльності суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво та обіг харчових продуктів і кормів.

В 99% випадках підставами для проведення позапланових перевірок стали письмові заяви, які подавалися суб’єктами господарювання про здійснення заходу державного нагляду (контролю), за їх бажанням.

За весь період виявлено 293 порушення, у зв’язку з недотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин.

З метою усунення порушень складено 96 приписів про усунення невідповідностей та один матеріал передано до суду.

Служба нагадала, що в умовах воєнного стану в Україні припинено заходи державного контролю та ринкового нагляду, окрім позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері.

16.08.2022

Кабмін постановою від 29.07.2022 N 894 установив, що торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги), включаючи товари (послуги), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно:

з 1 січня 2023 року – торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення понад 25 тис. осіб;

з 1 січня 2024 року – торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення від 5 до 25 тис. осіб;

з 1 січня 2025 року – торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 5 тис. осіб;

з 1 січня 2026 року – торговці – фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої групи, торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції.

Дані вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.

Верховна Рада прийняла ЗаконПро внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації деяких питань примусового відчуження та вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану (проект N 7605).

Закон прийнято з метою забезпечення екстреного реагування органами місцевої та центральної влади щодо збереження та використання підприємств оборонного значення в інтересах держави, недопущення їх знищення або захоплення ворогом.

Військовим адміністраціям на місцях надається право оперативного реагування та термінового внесення питань щодо підприємств оборонного значення недержавної форми власності до РНБО.

Запропонована процедура дасть можливість приймати рішення в цій надзвичайно важливій сфері оперативно, компетентно і відповідально, допоможе державі зберегти та примножити свій оборонний потенціал, а також дозволить прискорити термін переходу промисловості на військові рейки, особливо важкої промисловості та машинобудівної галузі.

ВРУ прийняла за основу законопроект N 7438 щодо використання та обігу піротехнічних виробів.

Законопроект передбачає заборону використання будьяких феєрверків, зокрема салютів і петард, та проведення будь-яких заходів із використанням піротехнічних виробів та вибухових речовин (окрім сценічних піротехнічних виробів Т1 та Т2, феєрверків класу F1, що мають дуже низький рівень небезпеки і незначний рівень шуму, який не перевищує 60 дБ).

Заборона не поширюватиметься на ЗСУ, Національну поліцію та аварійно-рятувальні служби.

Також законопроектом встановлюється вікове обмеження щодо купівлі піротехнічних виробів16 років.

15.08.2022

Міндовкілля наказом від 10.06.2022 N 223 виклало у новій редакції уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Національний банк попередив, що продовжуватиме здійснювати посилений нагляд за сегментом ринку фінансових послуг у вигляді проведення позапланових виїзних перевірок.

Зокрема, Нацбанк провів зустріч із керівниками та ключовими власниками десяти найбільших учасників ринку торгівлі готівковою валютою. Сторони обговорили особливості дотримання оновленої регуляторної бази.

Також сторони обговорили спільні кроки ринку та регулятора, спрямовані на стабілізацію ситуації в готівковому сегменті валютного ринку, а також забезпечення захисту прав споживачів фінпослуг.

Для забезпечення прозорої діяльності небанківських фінансових установ у готівковому сегменті валютного ринку та оперативного реагування на можливі виклики і загрози  активний діалог  регулятора з ринком продовжуватиметься й надалі.

Верховна Рада продовжила дію воєнного стану в Україні до 21 листопада 2021 року.

Відповідний законопроект N 7664 було підтримано 328 народними депутатами.

12.08.2022

У Верховній Раді зареєстровано законопроект N 7646 щодо особливостей діяльності на тимчасово окупованій території.

Зокрема, пропонується визначити, що на тимчасово окупованій території може провадитись діяльність субєктів господарювання, якщо при цьому не вчиняється пособництво державіагресору, зі здійснення:

заходів із забезпечення прав і свобод людини і громадянина;